The God who acts on the social borders of the human

The biblical narrative and questions about gender

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52451/teopraxis.v40i135.192

Keywords:

Samaria, Samaritan Woman, Gospel, Jesus

Abstract

The article wants to reflect the encounter of Jesus with a woman of the people who lived in Samaria. Despite the social differences the Samaritan woman was daring to engage in conversation with a Jewish man. The cut is in the Gospel of John in chapter 4 that presents some women who acted alongside Jesus as protagonists in some Gospel narratives. The biblical narrative addresses interesting questions about gender, segregation, racial and religious prejudice. Pericope addresses the life of women in the provinces of the capital of Samaria in specific "the Samaritan woman" text well known in the Christian milieu. Rereading of ancient texts is always an investigative process that seeks for precious discoveries that will be used in present history. Among these nuggets we find the restorative actions of Jesus, the incarnate God. Despised and suffering he lived in the marginality of society of his time with a status quo similar to that of the Samaritan character. Woman determined to clarify her religious doubts she is captivated by Jesus, becoming a disciple and missionary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ângela Maringoli, Oikos escola Para a Vida

    Teóloga, professora, doutora e mestre em Ciências da Religião pela Universidade Metodista de São Paulo. Química e Pós-Graduada em Bioquímica. Membro e pesquisadora da Rede Latino-Americana de Estudos Pentecostais (RELEP) pesquisadora do Fenômeno do Protestantismo e Pentecostalismo Brasileiro. Membro e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Teologia no Plural. Coopera como pesquisadora com o Instituto Tecnológico Social (ITS), uma ONG hispano-brasileira atuando em Guiné Bissau desde 2010. Compõem junto a outros, a diretoria da ONG OIKOS, Escola da Vida. Tem trabalhado com missionária no Brasil, Peru, Espanha, Portugal e Guiné Bissau.

References

ARAÚJO, Gilvan Leite de. Jesus e a Samaritana. Revista de Cultura Teológica, n.87, p.231-249, 2016. Acesso em 15 de julho de 2023. DOI: https://doi.org/10.19176/rct.i87.28565

BORTOLINI, José. Como ler o Evangelho de João: o caminho da vida. Paulus: São Paulo, 1990.

BRENNER, Athalya. Gênesis a partir de uma leitura de gênero. Trad. Fátima Regina Durãs Marques. São Paulo: Paulinas, 2000.

CAPOSSA, Romão Felisberto Joaquim. A mulher na comunidade do Discípulo Amado e sua dinâmica. 2006.162f. Dissertação (Mestrado). Instituto Ecumênico de Pós-Graduação em Teologia - Escola Superior de Teologia, São Leopoldo, 2006.

FIORENZA, Schüssler Elizabeth. As origens cristãs a partir da mulher: uma nova hermenêutica. Paulinas: São Paulo, 1992

KONINGS, Johan. Evangelho Segundo João: amor e fidelidade. Petrópolis: Vozes, São Leopoldo: Sinodal, 2000.

MARINGOLI Ângela. Rute Sofrimento do Tempo Presente. Ed. Fonte Editorial. São Paulo, 2014.

MEYERS, Carol L; TRIBLE, Phyllis. A mulher na Bíblia. Estudos Bíblicos, vol. 20. Petrópolis. Vozes, 1988.

SCHWANTES, Milton. História de Israel – Local e origem. São Leopoldo, Faculdade de Teologia da Igreja Evangélica de Confissão Luterana, 1984, (série exegese 7).

SILVA, Airton José da. Leitura sociológica da Bíblia. Estudos Bíblicos. Petrópolis/ São Leopoldo, Vozes/Sinodal, 1991.

TEPEDINO Ana Maria. As discípulas de Jesus. Petrópolis: Vozes, 1990.

WEGNER, Uwe. Exegese do Novo Testamento: manual de metodologia. São Leopoldo: Sinodal, 2009.

Published

26-12-2023

How to Cite

The God who acts on the social borders of the human: The biblical narrative and questions about gender. (2023). Revista Teopráxis, 40(135), 42-50. https://doi.org/10.52451/teopraxis.v40i135.192