Fratelli tutti and the overcoming of individualism through education
DOI:
https://doi.org/10.52451/teopraxis.v41i136.204Keywords:
Individualism, Education, Dialogue, FraternityAbstract
Fratelli Tutti, an encyclical written by Pope Francis, addresses the themes of fraternity and social friendship, emphasizing the need to recognize, to value and to love all people, regardless of the physical proximity or the place where they were born or live. Individualism, however, is approached as one of the main challenges of contemporary neoliberal society. By reflecting on this issue and its implications for the common good, this article seeks to situate education as a form of overcoming selfish indifference. Based on Charlot (2020), Laval and Vergne (2023) and Benincá (2010), the dialogical education is defended as an essential element for promoting a culture of encounter and a sense of brotherhood.
Downloads
References
BENINCÁ, Elli. A prática pedagógica em sala de aula: princípios e métodos de uma ação dialógica. In: BENINCÁ, Elli. Mühl, Eldon Henrique (Org.). Educação: práxis e ressignificação pedagógica. Passo Fundo: UPF Editora, 2010.
CHARLOT, Bernard. Educação ou barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. São Paulo: Cortez, 2020.
FRANCISCO, Papa. Fratelli Tutti: sobre a fraternidade e a amizade social. São Paulo: Paulus, 2020.
LAVAL, Christian e VERGNE, Francis. Educação Democrática: a revolução escolar iminente. Petrópolis/RJ: Vozes, 2023. p. 158-200.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniela De David Araujo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os direitos autorais dos textos são mantidos pelos autores, no qual concedem à revista o direito de primeira publicação. Como a revista é de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias em aplicações educacionais e não comerciais.