The Organic Intellectual

Theology does not allowed to be chained (2Tm 2,9)

Authors

  • Rogério L. Zanini Instituto de Teologia e Pastoral (Itepa) https://orcid.org/0000-0001-8771-3799
  • Luiz Carlos Susin Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS)

DOI:

https://doi.org/10.52451/teopraxis.v39i132.73

Keywords:

Theology, Prophecy, Organic Intellectual, Benincá

Abstract

The text aims to understand the mission of the organic intellectual/theologian with clarity of mission, in the sense of being the bearer of certain values against others, to defend certain interests against others, to take up the cause of the Kingdom of God agains the other anti-kingdoms. According to Ellacuria and Sobrino’s lesson, the poor are the epiphany of Christian revelation and, consequently, of the Christian magisterium, because among the poor God wanted to place his chair. In a limpid and prophetic way, Bishops  explicitly recognized at the Aparecida Conference: “the preferential option for the poor is one of the peculiarities that marks the face of the Latin American and Caribbean Church” (DAp. 391). To address this issue, it is intended to reflect the meaning of a prophetic theology, who descends to the crucified, honoring the reality of the victims of history in view of their resurrection/deliverance. A second aspect follows, in which the mission of Theology is approached as a way of thinking about wounds and rescuing life  for the world to be transformed in the perspective of its Creator; and finally, in the third point, to understand the life and legacy of Father Elli Benincá, an inspiring teacher of the Theology and Pastoral Institute of Passo Fundo-RS, as a case of organic intellectual// theologian. In conclusion, it highlights the importance and topicality/boldness of this method that has the theologian in the position of organic intellectual, because it is,in itself,a prophetic posture in the face of the virtual, individualistic and capitalist reality that marks the 21st Century.

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Author Biographies

  • Rogério L. Zanini, Instituto de Teologia e Pastoral (Itepa)

    Padre da Diocese de Chapecó/SC. Doutor e Mestre em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS. Especialista em Metodologia Pastoral pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI. Graduado em Teologia pelo Instituto de Teologia e Pastoral (Itepa) e em História pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC. Professor da Faculdade de Teologia e Ciências Humanas de Passo Fundo.

  • Luiz Carlos Susin, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS)

    Bacharelou-se em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - Faculdade de Teologia (1979) e Licenciou-se em Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ijuí (atual Unijuí) (1971). É Mestre e Doutor em Teologia pela Pontifícia Universidade Gregoriana de Roma (1979-1983). Atualmente é professor na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul como professor permanente e pesquisador do programa de pós-graduação em Teologia, professor na Escola Superior de Teologia e Espiritualidade Franciscana, de Porto Alegre, membro da Equipe Interdisciplinar de Assessoria da Conferência dos Religiosos do Brasil, Secretário Geral do Fórum Mundial de Teologia e Libertação. Foi membro do Comitê de Redação da Revista Internacional de Teologia Concilium por quinze anos (2000-2015) e atualmente atua em seu comitê científico. Foi presidente da Associação de Teologia e Ciências da Religião (SOTER) no triênio 1998-2001, da qual é cofundador. Foi professor convidado na Universidade Antoniana de Roma, no Instituto de Teologia e Pastoral da Confederação Episcopal da América Latina em Bogotá. Foi professor colaborador na Faculdade de Filosofia da PUCRS, em Ética ambiental e Metafísica e na Faculdade de Filosofia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, em Ética e Filosofia da Religião. Em 2011 realizou estágio pós-doutoral na Georgetown University, de Washington.

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Published

13-09-2022

How to Cite

The Organic Intellectual: Theology does not allowed to be chained (2Tm 2,9). (2022). Revista Teopráxis, 39(132), 35-46. https://doi.org/10.52451/teopraxis.v39i132.73

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