Reflexions about the Catechetical Methodology

a path of approximation, listening and presence

Authors

  • Maria Aparecida Barboza Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS) https://orcid.org/0000-0001-5025-7486
  • Paulo Cesar Gil Arquidiocese de São Paulo - SP

DOI:

https://doi.org/10.52451/teopraxis.v39i133.85

Keywords:

Methodology, Catechism, Listening, Pedagogy of Presence

Abstract

The catechetical methodology is based on divine pedagogy and has, as its principles, fidelity to the Word of God and the reality of human experience. The transmission of faith to new generations requires a procedural catechetical methodology. The challenges of our time demand a methodology that be within the scope of the Pedagogy of Presence, which proposes itineraries and processes as paths of approximation, encounter with the person, with the Word of God and with the Community. Such methodology goes beyond establishing goals and objectives, taking into account the reality of its interlocutors, the pedagogical sciences and the psychology of the ages; thus fostering an interactive process of maturation in, and within, the faith, of experiencing the encounter with Jesus Christ, of community belonging and of social commitment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Aparecida Barboza, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS)

    Religiosa da Congregação das Irmãs do Imaculado Coração de Maria; Conselheira geral da Animação Missionária na Congregação; Mestra em Teologia Bíblia, especialista em pedagogia-catequética; doutoranda em Teologia na PUC-RS; membro do grupo de reflexão bíblico-catequética (GREBICAT) da CNBB e coordenadora da Iniciação a Vida Cristã na arquidiocese de Porto Alegre. Tem experiência nas áreas: Bíblia, Catequese e Teologia Pastoral.

  • Paulo Cesar Gil , Arquidiocese de São Paulo - SP

    Presbítero da Arquidiocese de São Paulo, formado em Teologia e Pedagogia, especialista em Psicopedagogia e Terapia Familiar Sistêmica. Assessor para a Animação Bíblico-Catequética na Arquidiocese de São Paulo. Professor convidado em escolas regionais, diocesanas e universidades.

References

BENINCÁ, Elli; BALBINOT, Rodinei. Metodologia pastoral: mística do discípulo missionário. São Paulo: Paulinas, 2009.

BERGOGLIO, Jorge Mario. Papa Francisco. Aos catequistas: Saí, buscai, batei! São Paulo: Fons Sapientiae, 2020.

BÍBLIA SAGRADA Tradução Oficial da CNBB. Brasília: Edições CNBB, 2019.

CALANDRO, Eduardo. Pedagogia da presença: o saber estar, saber sentir, saber servir do catequista/Pe.Eduardo Calandro, Pe. Jordélio Siles Ledo, Pe. Rafael Gonçalves. 1.ed., São Paulo: Paulus, 2020.Coleção Pedagogia Catequética.

CNBB. Catequese renovada - Orientaç.es e conteúdo. Documentos da CNBB, n.26. São Paulo: Paulinas, 1983.

CNBB. Diretrizes Gerais da Aç.o Evangelizadora da Igreja no Brasil: 2019-2023. Documentos da CNBB, n.109. Brasília: Edições CNBB, 2019.

CNBB. Iniciaç.o à Vida Crist.: Itinerário para formar discípulos missionários. Documentos da CNBB, n.107. Brasília: Edições CNBB, 2015.

CELAM. Documento de Aparecida. Brasília: Edições CNBB; São Paulo: Paulus/Paulinas, 2007. COSTA, Antonio Gomes da. Pedagogia da Presença-da Solid.o ao Encontro. Editora: Modus Faciendi, 2ª ed., Belo Horizonte, 2001.

FRANCISCO. Exortaç.o Apostólica Evangelii Gaudium. São Paulo: Paulinas, 2013.

GIL, Paulo Cesar. Metodologia catequética: caminhos para iluminar e comunicar a fé. Petrópolis: Editora Vozes, 2021.

Published

29-12-2022

How to Cite

Reflexions about the Catechetical Methodology : a path of approximation, listening and presence. (2022). Revista Teopráxis, 39(133), 19-29. https://doi.org/10.52451/teopraxis.v39i133.85

Similar Articles

81-90 of 114

You may also start an advanced similarity search for this article.