Fraternity and Education

The Fraternity Campaign in a Freirean Approach to the See-Judge-Act Method

Authors

  • Rogério Instituto de Teologia e Pastoral (Itepa) https://orcid.org/0000-0001-8771-3799
  • Humberto Maiztegui Gonçalves Bispo da Igreja Episcopal Anglicana do Brasil e Presidente do CONIC-RS

DOI:

https://doi.org/10.52451/teopraxis.v39i133.107

Keywords:

Method, Education, Paulo Freire, Transformation

Abstract

The present text, taking as substrate the See-Judge-Act Method, aims to analyze how this methodology continues to challenge and contribute as a key to a critical reading of the contexts, especially in the challenge of overcoming common sense and, with that, contribute to overcoming limited and alienating readings. Based on theoreticalbibliographic references, elements of the See-Judge-Act Method were chosen judging their implication with a view to a critical educational process and an evangelization that has as a foundation the practice of Jesus. In conclusion, it is stated that the See-Judge-Act Method, after having gone through crises and applause in the course of Church history, with the Pontificate of Pope Francis, gets an update on Church Tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rogério, Instituto de Teologia e Pastoral (Itepa)

    Padre da Diocese de Chapecó/SC. Doutor e Mestre em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS. Especialista em Metodologia Pastoral pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI. Graduado em Teologia pelo Instituto de Teologia e Pastoral (Itepa) e em História pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC. Professor da Faculdade de Teologia e Ciências Humanas de Passo Fundo.

  • Humberto Maiztegui Gonçalves, Bispo da Igreja Episcopal Anglicana do Brasil e Presidente do CONIC-RS

    Possui graduação no Instituto Superior de Educação Física de Uruguai (1986), graduação em Teologia - Seminário Teológico da Igreja Episcopal Anglicana do Brasil (1990), mestrado em Teologia (2001) e doutorado em Área de Concentração Bíblia (AT) pelas Faculdades EST (2005). Atua como professor na Escola Superior de Teologia e Espiritualidade Franciscana em Exegese e Hermenêutica, Antigo e Novo Testamentos, Questões de Gênero, Interpretação Bíblica decolonial.

References

BETTO, Frei. O que é comunidade eclesial de base. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BINGEMER, Maria C. A cultura do encontro. Revista Dom. Disponível em: https://domtotal.com/artigo/6709/30/05/a-cultura-do-encontro/. Acesso em 12 de junho de 22.

CNBB. Campanha da Fraternidade 2022. Disponível em: https://www.cnbb.org.br/campanha-dafraternidade-2022-foi-apresentada-aos-bispos-reunidos-em-assembleia/. Acesso em 15.03.2022.

CNBB. Mensagem ao povo brasileiro. 59ª. Assembleia Geral da CNBB. “A esperança nãodecepciona” (Rm 5,5). Disponível em: https://www.cnbb.org.br/mensagem-povo-brasileiro-feesperanca-compromisso-vida-brasil/. Acesso em 11 de maio de 2022.

Constituiç.o da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 2016. Disponível em: www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em 18.03.2022.

ELLACURÍA, I. Escritos teológicos I. 1ª ed. San Salvador: UCA, 2000.

FRANCISCO. Fratelli Tutti: sobre a fraternidade e a amizade social. Brasília: Edições CNBB, 2020.

FRANCISCO. Laudato Si’. Vaticano: Imprensa Vaticana, 2015.

FRANCISCO. Vamos sonhar juntos. O caminho para um futuro melhor. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.

FREIRE, Paulo. Educaç.o como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GONÇALVES, Alfredo J. Campanha da Fraternidade 2022. In: Conferência dos Religiosos do Brasil. Disponível em: https://crbnacional.org.br/campanha-da-fraternidade-2022/. Jan. 6. 2022. Acesso em: 4 de maio de 2022.

GUTIÉRREZ, Gustavo. Onde dormir.o os pobres? 3.ed. São Paulo: Paulus, 2003.

LOPES, Antônio de Lisboa Lustosa e PERTILE, Cassiano A. O Método Ver-Julgar-Agir: genealogia e sua relação com a Teologia da Libertação. Revista Razão & Fé. Pelotas: Universidade Católica de Pelotas, V. 22, N. 2/2020. p. 33-43). Disponível em: https://revistas.ucpel.edu.br/rrf/article/download/2897/1748/9472 . Acesso em 15.03.2022.

MEB. Movimento de Educaç.o de Base. https://www.meb.org.br/metodologia/. Acesso em 16.03.2022.

SOBRINO, Jon. Fora dos pobres n.o há salvaç.o. São Paulo: Paulinas, 2008.

SUSIN, Luiz Carlos. Teologia da Libertaç.o: de onde viemos, para onde vamos. Teologia da Libertação, 40 anos. Voices. EATWOT, v. 36, ed. 4, Oct/Dec 2013. p.25-34.

Published

29-12-2022

How to Cite

Fraternity and Education: The Fraternity Campaign in a Freirean Approach to the See-Judge-Act Method . (2022). Revista Teopráxis, 39(133), 10-18. https://doi.org/10.52451/teopraxis.v39i133.107

Similar Articles

1-10 of 103

You may also start an advanced similarity search for this article.